Hoppa till huvudinnehållet

Val av placeringsgrund i förskola

Taxekategorier

Arbete/studier: Vid arbete eller studier, gäller även timanställda. Avgift enligt maxtaxa.

Arbetssökande: 15 h/v, kan med kort varsel få tillfällig utökad tid eller byta till ovanstående alternativ. Avgift enligt maxtaxa.

Föräldraledig: 15 h/v året runt (inkl. lov och studiedagar). Avgift enligt maxtaxa.

Allmän förskola: Från höstterminen det året barnet fyller 3 år har de rätt till avgiftsfri förskola. Denna omfattar 15 h/v, inga lov, helg eller studiedagar. September till maj och följer skolans läsår.

Beräkningsgrund

Maxtaxa gäller för taxekategorierna arbete, studier, arbetssökande och föräldraledig.

Inkomsttak 2025: 59 440 kr av hushållets totala inkomster.

Avgift för barn 1–2 år:

  • Ett barn i förskola – 3 % avgift för det yngsta barnet (av hushållets bruttoinkomst) – högst 1 783 kr/mån
  • Två barn i förskola – 2 % avgift för det äldre barnet (av hushållets bruttoinkomst) – högst
    1 189 kr/mån
  • Tre barn i förskola – 1% avgift för det äldsta barnet (av hushållets bruttoinkomst) – högst 594 kr/mån

Avgift för barn 3–5 år – Gäller från och med september det år barnet fyller 3 år

  • Ett barn i förskola – 2,438 % avgift för det yngsta barnet (av hushållets bruttoinkomst) – högst 1 449 kr/mån
  • Två barn i förskola – 1,625 % avgift för det äldre barnet (av hushållets bruttoinkomst) – högst 966 kr/mån
  • Tre barn i förskola – 0,813 % avgift för det äldsta barnet (av hushållets bruttoinkomst) –högst 483 kr/mån

Den minskning i avgift (3%, 2%,1%) som sker med fler barn i verksamhet, utgör en syskonrabatt som träder in och korrigerar avgiften direkt på fakturan. Har vårdnadshavaren fyra barn eller fler tillkommer inga barnomsorgsavgifter på de äldsta barnen.

Från september det året barnet fyller 3 år erhåller vårdnadshavarna avdrag på avgiften för barnet. Rabatten dras av per automatik för taxekategorierna arbete, studier, arbetssökande och föräldraledig. Avdraget motsvarar en kostnad för de 525 timmar om året, 5 timmar, 3 dagar per vecka under skolans terminer, som allmän förskola omfattar. Avgiftsändringen sker automatiskt från september månad det året barnet fyller 3 år.

Två månaders uppsägning gäller om vårdnadshavare byter från en plats med avgift till avgiftsfri plats.

Har vårdnadshavare delad faktura måste båda vårdnadshavarna säga upp sin respektive placering, som de är betalningsansvariga för, om barnet ska sluta på förskolan. Ingen uppsägning behövs om barnet ska flyttas till fritidshem.